Vulkanisch Rotorua - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van stina seegers - WaarBenJij.nu Vulkanisch Rotorua - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van stina seegers - WaarBenJij.nu

Vulkanisch Rotorua

Door: Stina

Blijf op de hoogte en volg stina

09 Februari 2014 | Nieuw Zeeland, Rotorua

Na drie heerlijke dagen op Mt Maunganui, een leuke levendige havenstad, waar we heel sportief zijn geweest!!, gaan we vrijdag 7 februari op weg naar Rotorua. Deze stad is gebouwd in de krater van een vulkaan. Deze vulkaan heeft in 1886 zijn laatste eruptie gehad. Het ligt aan een meer en overal waar je kijkt kijk je tegen de randen van de vulkaan. Van Jelmer hebben we gehoord dat het in Rotorua altijd stinkt en dat is ook zo. Je ruikt de zwaveldampen uit de geisers. Het is best heel bijzonder om te zien dat overal om je heen stoomwolken omhoog komen, zelfs in de straten waar we wandelen. Zo maar tussen de klinkers door, ze zetten er een pion op en die pion moet iedere keer verplaatst worden want de stoom komt steeds op een andere plek omhoog. Eigenlijk ook wel een beetje angstig. Straks stort de boel hier in……...Dit landschap is heel vulkanisch, overal langs de kant van de weg vind je warm water geisers. Ze spuiten soms wel 10 meter hoog, soms ook met modder. Dat is ook een heel bijzonder gezicht. Je kijkt naar een modderpoel en daar springen regelmatig kleine plofjes omhoog, net kikkers.
Over de laatste uitbarsting en wat de gevolgen daar van zijn kun je heel veel lezen in het Museum van Rotorua. Dit museum hebben ze ondergebracht in het oude badhuis, een herstellingsoord voor 'old soldiers' uit de WO 1 en 11. Het is een mooi museum, de oude badkuipen zijn nog allemaal in takt. De soldaten konden hier goed revalideren. Het hete water kwam rechtstreeks uit de geisers, dus kokend water zo uit de grond en werd onder in de kelder door een buizenstelsel rond gepompt.

In een dorp, wat nu geen dorp meer is, ongeveer 10 kilometer verderop, hebben we de " buried village" ( de begraven stad) bezocht. Het is een dorp net als Pompei, door de uitbarsting helemaal onder de modder verdwenen. Best indrukwekkend om weer op deze grond te lopen waar zich nog niet eens zo heel lang geleden zoveel leed heeft plaats gevonden. En………ook staat er hier overal geschreven dat de kans op nog een uitbarsting altijd nog heel erg aanwezig is. Dat te weten maakt het toch wel heel bijzonder he dat ze Rotorua toch gewoon in de krater hebben gebouwd.

We leren ook weer wat meer over de Maori cultuur. De MAORI's zijn toch wel heel bijzondere mensen. Ik vind het zo intrigerend om te zien hoe dit volk zich zo goed heeft kunnen handhaven. Ze zijn trots op hun voorouders en houden heel erg hun tradities in ere. Dat het hun, als oorspronkelijke bevolking, is gelukt om zo goed samen te leven met de "settlers" , de immigranten. Met de Indianen in Amerika en de Aboriginals in Australie is dat toch heel anders gegaan.

Rotorua is een belangrijke plaats voor de Maori's. Eeuwen geleden ( rond 1420 ) hebben zij het Noorder eiland ontdekt en kwamen zij hier vanuit HAWAIKI voor het eerst aan land. Of Hawaiki nu het tegenwoordige Hawai is weet niemand. Ik vind dat de dansen van de Maori meisjes wel erg lijken op de dansen van de Hawaise meisjes.
We hebben een ontmoeting gehad met de Maori's in hun dorp.
Echt fantastisch! We worden traditioneel begroet, je zou er enorm bang van worden. De mannen maken indrukwekkende harde geluiden en stampen met hun voeten. En zwaaien met hun " dolken " in het rond. Ze maken hele grote ogen en steken een hele lange tong uit! En, niet onbelangrijk om te melden , hun hele hoofd is getatoeëerd. Het ziet er heel angstaanjagend uit!
Tijdens de welkomstdans wordt er een veer van een varen op de grond gelegd, dit is het teken dat ze ons vertrouwen en dat we welkom zijn. We worden begroet met een " HONGI" . De neus tegen de neus. De adem van de een wordt opgenomen door de ander. De oorsprong hiervan komt uit het verhaal uit de bijbel : God die Adam leven inblies via zijn neus.

Ook worden we uitgenodigd om bij hen te komen eten. Dat noemen ze een ' HANGI" .
En pa, dit is het recept…….je graaft een diep gat in de grond en legt die vol met grote keien. Hier stook je een vuurtje op. Je slacht een varken en een kip , je schilt wat 'ireners' en je stopt alles in een jutezak. Vervolgens laat je het 3 uur garen en je hebt een heerlijke maaltijd!
Lekker glaasje wijn erbij natuurlijk! Het was echt een super lekker diner.

ps we hebben allebei hele leuke zomerkleren gekocht in de uitverkoop, haha

Lieve mensen, bedankt voor al jullie leuke reacties.
En Saskia, wij missen de poesjes echt wel hoor! een klein beetje dan.
wij aten geen 'zuurkool' hoor. We koken zelf 2 dagen in de camper en dan gaan we weer een dag uit eten. Wanneer we zelf koken is het vaak spaghetti of rijst, lekker makkelijk.

Lucy, ik wist allang dat jij het was, meisje Lucy…..kort en bondig blijft toch echt mijn leerdoel voor het leven. Jij heel veel beterschap met je snif!

en Luus, ik heb voor jou al een leuk prentenboek gekocht hoor over de KIWI
Gode, de 16 de is voor jou en mij een grote feestdag !!! Heel veel plezier jullie samen bij "VERMEER"

Nel en Janet, sterkte met het zorgen voor mem.
Henk en Paula, ga alvast de reis naar Argentinia maar voorbereiden. Doen !!!
En ja Jan, Nieuw Zeeland is echt zo afwisselend er is zo veel te zien en mee te maken, zeker doen!

Lieve pa en ma, mem, Jelmer, Bastiaan , Willemijn, Bart, Gelske en Wybren, wat fijn he dat we elkaar zo goed op de hoogte kunnen houden van onze mooie avonturen. tot gauw weer.
dikke kus voor jullie allemaal! of hebben jullie liever een neusje/neusje?

• 09 Februari 2014 - 15:43

J En R Seegers:

Taupo hadden wij niet in jullie reisschema staan. Het is begrijpelijk dat jullie deze vulkanische plaats bezoeken. Jullie moeten oppassen dat jullie niet gekookt worden in deze warmwaterbaden. Bedankt voor het recept met NZ Irenes. We zullen deze week C1000 gaan bezoeken. Natuurlijk groeten wij de bekenden daar van jullie. Goed gaan.

• 10 Februari 2014 - 22:09

Marga R:

Waauw, wat een prachtige foto's. Het landschap is heel afwisselend en indrukwekkend, en jullie hebben mooie verhalen over de Maori.
    Leuk dat we zo mee kunnen genieten van jullie prachtige reis.

Liefs Marga en Henk

• 12 Februari 2014 - 19:53

Steffen En Saskia:

Het gaat goed met jullie; gratis baden in de modder en dan afspoelen onder een geiser, niet te heet want anders gaat het niet goed. Dat jullie nog zelf koken had ik (steffen) niet verwacht maar zo zie je maar weer.
    Geniet ervan en mooi (iammer. jaloers) dat we jullie reis zo kunnen meebeleven.
    PS de vorige tekst was ook van mij en niet van Saskia.

• 12 Februari 2014 - 22:14

Wyb:

hey heit en stina, wat een leuk verhaal en geweldige foto's. Doe de groeten aan jelmer straks!