Oostkust, Dunedin Mt.Cook Timaru Kaikoura Akaroa - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van stina seegers - WaarBenJij.nu Oostkust, Dunedin Mt.Cook Timaru Kaikoura Akaroa - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van stina seegers - WaarBenJij.nu

Oostkust, Dunedin Mt.Cook Timaru Kaikoura Akaroa

Door: Stina

Blijf op de hoogte en volg stina

03 Maart 2014 | Nieuw Zeeland, Kaikoura

We zitten nu (maandag 3 maart)) bij de Moeraki Boulders, net boven Dunedin. Het zijn grote ronde stenen keien, gevormd in de duizenden jaren van het aardse bestaan, alle toeristen moeten die zien. We zitten in een cafe en hebben hier WiFi, dus gauw even wat foto's laden. Het verhaal even kort.

De laatste dag met Jelmer in Queenstown was erg mooi. Het begon met regen, maar…. toen de wolken optrokken zagen we een laagje sneeuw op de bergen, ook dat maken we maar weer mooi mee.
Jelmer neemt ons mee voor een 'morning coffee' in het Mercure Hotel waar hij 6 maanden heeft gewerkt. Wat een geweldig ontvangst! Iedereen is enthousiast om hem weer te zien en de general manager biedt hem direct weer een baan aan. Ook nodigt hij ons uit om s'avonds terug te komen om te gaan eten op de beste plek van zijn restaurant :). Dat gaan we natuurlijk doen !!

Het is een fantastische tijd geweest om samen met Jelmer hier in NZ te zijn. We hebben er alledrie erg van genoten!! Ik ben enorm trots op hem !! Afscheid nemen is weer moeilijk maar Jelmer gaat weer een nieuw avontuur tegemoet en hij heeft er zin in. Hij blijft nog een poosje in NZ.

Rond 1 maart rijden wij naar het schiereiland bij Dunedin. Op 30 km afstand ligt het Otago Peninsula, (Portobello) daar zit de enige Albatros Kolonie in de wereld ,die zich hebben gezetteld op een klif relatief vlakbij de bewoonde wereld. Een bezoekje waard…..het zijn de jumbojets onder de volgels met een spanwijdte van wel 3 meter. Op deze plek brengen ze hun jongen groot tot dat die na 250 dagen groot genoeg zijn om zelfstandig weg te vliegen naar de zeeën rond Antarctica. Ze komen dan pas na 5 jaar terug, zoeken een partner en krijgen dan eens in de 2 jaar een ei, dus een jong.
Ook kun je, als je geluk hebt, hier ook pinguïns zien.
En wij hebben geluk, Rienk ziet eindelijk zijn pinguïns, we zien er wel 30 s'avonds het strand op scharrelen. Prachtig.!! Het is PLANET EARTH in optima forma! Toen we 4 jaar geleden in Australie waren hebben we ook verschillende keren in het donker , in de kou, zitten wachten maar er nooit 1 gezien.

Het weer aan de oostkust is heel slecht. Het is noodweer in Christchurch en omstreken. Veel regen en windsnelheden tot 120 km. per uur. Het is koud en heel veel wind van de Zuidpool. Zo koud zelfs dat we met al onze kleren aan gaan slapen, haha.
Op de camping in Timaru adviseerd de campingbaas ons dat het beter is om naar het westen te rijden. Het lage druk gebied ligt aan de oostkust en het weer zal na een paar dagen beter gaan worden.
We volgen dat advies op en rijden naar Mount Cook; de hoogste berg van NZ. Via prachtige meren met blauw water(TEKAPO en Lake ALEXANDRIA) komen we zo rond 17.00 uur bij Mt. Cook aan. Het weer is niet slecht, maar de top van de berg kunnen we niet zien. We maken daar nog een wandeling en hebben een mooi uitzicht op de gletscher. Maar het is hier behoorlijk koud zodat we nog een uur weer terugrijden naar TWIZEL.
Aan de andere kant van Mt.Cook liggen de glaciers van Franz Josef en de Fox, hier waren we een week geleden. Hemelsbreed heel dichtbij. Je moet er alleen helemaal voor naar het zuiden rijden om hier te komen. Het Zuidereiland bestaat uit een hele grote bergketen van Noord naar Zuid en je kunt er maar op twee plaatsen overheen. De Arthurs-pas en de Lewis-pas.

Het is erg slecht weer aan de Oostkust, wij rijden de hele dag van Twizel (Mt.Cook) naar Kaikoura in de regen. Het is bijna 500 km dus een lange tocht. Onderweg komen we langs veel grote boerderijen oa ook langs 'Ashburton' de stad waar Jelmer op de farm heeft gewerkt, het ziet er allemaal heel triest uit in de regen.

We hadden het plan om nu naar het schiereiland bij Christchurch te rijden maar grote delen van Christchurch zijn overstroomd.Later horen we dat de weg naar het schiereiland zelfs is afgesloten. Wij hadden al besloten door te rijden richting Kaikoura, in de hoop dat het daar beter weer is. En gelukkig dat blijkt de volgende dagen ook zo te zijn. Strak blauwe luchten,de zee en bergen met sneeuw!. Hier houden wij van!

Het lijkt Rienk erg leuk om te gaan 'Whale Watchen', de boten varen alleen niet ivm de storm en regen van de afgelopen dagen.
Hij probeert het de volgende dag weer , de boot vaart we maar de kapitein geeft een 'strong seesickness warning'. De deining op zee is enorm, Rienk wil toch graag gaan en ik besluit niet mee te gaan.( Niet alleen vanwege de deining…..)
Hij heeft een prachtige tocht gemaakt, 3 uur op zee en ze hebben 3 walvissen gespot, prachtig natuurlijk. Er waren wel heel wat mensen zeeziek geweest de golven waren soms enorm hoog.
Maar weer een bijzondere ervaring!

De volgende dag blijven we ook nog in Kaikoura, want het is heerlijk weer en de dag er op rijden we naar Christchurch.
Het is inmiddels 8 maart als we s'middags in het centrum van Christchurch onze camper parkeren.
In 2010 en in 2011 zijn hier zware aardbevingen geweest. In het centrum zijn alle oude, historische gebouwen ingestort en zijn er 185 mensen omgekomen. Men is nog steeds aan het opruimen van ingestorte gebouwen en ook al weer aan het herbouwen, maar dat gaat nog jaren duren. Het hart van de stad is stil komen te staan en het is daar een sombere, trieste en saaie boel.

AKAROA ligt een kleine 100 km van Christchurch. Het is een schiereiland, wat door een vulkanische uitbarsting destijds is gevormd. AKAROA is een lieflijk stadje met Franse invloeden, wat ligt aan een zeebaai, wat vroeger de krater van de vulkaan was. De reistijd er naar toe viel ons tegen maar het was de moeite waard. We gaan hier met een zeilboot op zee op en we kunnen weer heel mooi van de dolfijnen genieten.

En dan is het zondagavond 9 maart en hebben we al onze spullen weer in de koffers gepakt.
Morgen rijden we naar het vliegveld van Christchurch en vliegen via Auckland dan door naar San Francisco. En dan zijn we woensdagochtend weer op Schiphol. Nog een lange reis voor de boeg
Al met al een fantastische vakantie ! Maar natuurlijk ook fijn om weer thuis te komen en jullie snel weer te zien.

• 03 Maart 2014 - 09:11

Nicole:

Hoi Stina, Mooi verhaal weer!
    Liefs, Nicole

• 03 Maart 2014 - 15:19

Marga:

Hoi Stina en Rienk, geniet nog maar lekker van, het is leuk om te zien dat het met jullie goed gaat,
    groetjes, Marga

• 04 Maart 2014 - 09:52

R En J Seegers:

Elke keer een wisselend landschap. Dat maakt het juist zo interessant. De albatros en de zeehond zijn kennelijk de vertegenwoordigers van het dierenrijk in NZ. Die bolle stenen zijn toch op een bepaalde manier gevormd. Het lijken wel grote thundereggs. Nog even volhouden om leuke plaatjes te schieten. Hebben jullie veel souvenirs? Moeten we met een vrachtwagen naar Schiphol komen? Veel plezier verder.

• 04 Maart 2014 - 10:05

Liesbeth :

Wat is het toch leuk om jullie reis zo te volgen! Een soort mega-dolfinarium in de open lucht lijkt het wel zo! Maar wat geweldig dat jullie toch pinguins hebben gespot.
    Ons weekje zuidfrankrijk bij Merel was zeer geslaagd, en ook ik heb een speurtocht naar beesten gehouden: flamingo's! En ook dat is gelukt!
    liefs
    Liesbeth en Wim

• 05 Maart 2014 - 17:14

Henk En Paula:

Hallo Stiina en Rienk,
    Oeps, beetje achter geraakt met lezen van de verslagen en foto's kijken. Maar we zijn weer bij! Prachtig, prachtig, prachtig. Ik heb er geen woorden voor. Was leuk met Jelmer he? Zo te zien op de foto's. Dat hij niet weg wil snap ik. Geniet nog maar lekker even. Time flies!
    Hier is het trouwens echt lente. Ook fijn!
    Groetjes van ons
    Henk en Paula

• 08 Maart 2014 - 13:01

Saskia:

Hey Stina en Rienk,
    Hè hè, eindelijk weer bij met lezen en kijken naar die prachtige foto's.
    Onze computer was kapot(virus) , dus we hadden 10 dagen geen computer.
    Nou het zit er bijna op, maar de foto's en de herinneringen blijven. Veel plezier nog de laatste dagen en een goede terugreis gewenst. Tot gauw.
    Dikke kus Saskia.

• 08 Maart 2014 - 13:56

Willemijn:

Lieve Stina en Rienk,
    Wat een mooie verhalen en foto's. Vooral op de foto's met Jelmer zie je er super gelukkig en stralend uit Stina, en logisch ook. Fijn dat jullie zo'n mooie tijd hebben gehad samen en dat je nu weet in wat voor mooi land hij verblijft. Geniet nog even van jullie laatste dagen en ik wens jullie een goede terug reis. En tot snel, dan alle verhalen live!
    Veel liefs Willemijn

• 08 Maart 2014 - 21:27

Janet En Nel:

Lieve twee, een hele goede terug reis en behouden thuis komst.Liefs ons.

• 10 Maart 2014 - 08:51

Lieke, Manouk En Sanne:

Hoi Stina en Rienk,

Weer een geweldig verhaal en prachtige foto's. Super dat jullie het zo goed hebben. Als jullie terug komen staat er mooi weer op jullie te wachten :)

Geniet van de laatste dagen!!

Liefs van je collega's!

• 10 Maart 2014 - 19:15

Godelieve:

Wat mooi Rienk en Stina. En wat een leuke foto's Goede reis terug en tot gauw!

• 10 Maart 2014 - 20:51

Jopie 10.mrt 2014:

leave Stina en Rienk,

Nog gauw even op de p.c. gezien hoe en wat met jullie reis.
    het is weer een prachtig verslag maar Stina ik kan het me heel goed indenken dat je met
    pijn in het hart afscheid nam van Jelmer, maar over een poosje is ook hij weer thuis.
    Wat hebben jullie weer veel gezien en ondernomen, hele mooie foto's als jullie weer thuis zijn hoor ik vast e verhalen wel. Rienk, je bent toch maar mee gegaan op de boot, een mooie ervating.
    IK WINSKJE JIMME IN HIELE GOEIE REIS WEROM NEI NEDERLâN EN OT WEROM SJEN NEI JIMME LEAFSTEN FOAR AL MEM. leave gr fan mij jo