De poepologie van de wilde dieren - Reisverslag uit Otjiwarongo, Namibië van stina seegers - WaarBenJij.nu De poepologie van de wilde dieren - Reisverslag uit Otjiwarongo, Namibië van stina seegers - WaarBenJij.nu

De poepologie van de wilde dieren

Door: Stina

Blijf op de hoogte en volg stina

26 Oktober 2015 | Namibië, Otjiwarongo

Het is niet te geloven maar we zijn nu nog maar 2 weken op reis. Het lijkt al veeeeel langer!
Het is elke keer weer een verrassing waar we terecht komen. En tot nu toe is het elke keer weer boven verwachting. Namibië is een groot land met maar 2,3 miljoen inwoners. Hun inkomsten krijgen ze vooral uit het toerisme. De laatste jaren is het toerisme enorm toegenomen en daar hebben ze goed op ingespeeld. Alle Lodges zijn prachtig!

Na het hete en stoffige Etosha verplaatsen we ons weer wat naar het zuiden. De B1 op richting Outjo. Helaas rijden we nu 40 km de verkeerde kant op , haha, hoe is het mogelijk hè! Er is hier maar 1 weg en dan rijden we toch nog verkeerd!
We logeren deze keer op een Cheetah reservaat. Het reservaat en onze Lodge liggen bijna 20 km landinwaarts van de weg af. Onderweg worden we 3 x gecontroleerd door een security post en moeten we 3 x door een beveiligd hek om bij de Lodges te komen. Veiligheid voor alles! De Cheetah's en de Luipaarden lopen hier vrij rond. Op de heenweg zien we er 1 onder een boom! Wij worden al echte Rangers.

We maken hier een gamedrive tot na zon's ondergang, het laatste stuk in het donker, whaauw wat weer mooi! We mogen uitstappen en de cheetah's als 1 groep benaderen, best spannend!
We maken leuke foto's.......op de foto samen met de Cheetah.

De sundowner hier is prachtig, zittend in de jeep met een glaasje bier en witte wijn kijkend naar de rode zon die zakt en met op de achtergrond ook ineens een luipaard op de uitkijk.
Het verschil tussen de Cheetah en de luipaard is voor ons nu al heel duidelijk! Persoonlijk ben ik fan van het luipaard. Zo mooi gespierd, en een vacht met zwarte spots met een bruine kring er om heen. De Cheetah is slanker en heeft alleen zwarte spots en een mooi getekende kop met twee zwarte strepen langs zijn wangen.
Onderweg krijgen we ook nog uitleg over de verschillende poep sporen van de dieren. Leuk hoor al deze weetjes. De poep van de olifant noemen ze de safari voetbal. Het zijn grote ronde ballen. De poep van van de impala's en de springbokjes zijn heel veel kleine zwartje keuteltjes, de dropjes. Op het eerste gezicht is er weinig verschil tussen poep van een giraffe en een Kudu maar..........de Kudu is een herkauwer en daardoor vind je in hun keutels weinig terug. Bij de giraffe vind je grapjes en zaadjes nog in de poep balletjes zitten. En dan heb je nog de poep van een hyena, deze is wit van kleur. De hyena's zijn de opruimers in de natuur, zij vreten alles wat over is van een prooi, die door iemand anders gevangen, met bot en al op. Ze worden de kalktabletten genoemd. Andere beesten doen daar weer hun voordeel mee!
Misschien ook iets voor onze dreigende botontkalking?

Op zondag vertrekken we naar " Vingerklip". We pakken nu de dustroad en rijden 130 km door verlaten landschap over gekleurde zandwegen. Rode, bruine en grijze dust! Dwars door droge rivierbeddingen met zo af en toe een Farm en geen bereik op de telefoon. Het landschap veranderd, er komen bergplateau's, het lijkt op Arizone. Op de hele weg komen we niet 1 auto tegen. Het is weer een hete dag en bij aankomst liggen we direct in het zwembad met uitzicht over het landschap en vlak voor onze neus een waterhole waar het krioelt van de beesten.

S'avonds eten we boven op het plateau in het "Eagles Nest " . Wel heel toepasselijk voor ons mensen uit Deventer!!! Om daar te komen is nog een hele klim maar het is de moeite waard. Het eten , een braai, is heerlijk en we hebben weer een prachtige sundowner.

Morgen rijden we naar de kust, naar Walvisbaai. En mam, we zijn natuurlijk heel erg benieuwd hoe mooi het daar weer is. Jij hebt het B&B al even opgezocht op internet en je hebt ons wel heel nieuwsgierig gemaakt!
Pap, je zou je hart ophalen aan al die verschillende vogels hier, in alle soorten, maten en kleuren! En Gerard jij zou likkebaardend staan kijken bij al die mooie jeeps met daktenten!
Liesbeth, wat leuk dat je de Lodges hebt opgezocht op internet, wat prachtig allemaal hè!
Lucy, schrijven is leuk! Maar praten gaat me toch makkelijker af. Dus dat reisverhalenboek....ik weet het nog niet. Heb jij al een prentenboek uit Namibië ? Anders neem ik er 1 voor je mee.
Nel en Janet, doen jullie weer de hartelijke groeten aan mem en leuk dat jullie aan haar de verhalen laten lezen.
Lieve "big five" we houden van jullie!
En lieve allemaal we willen jullie echt niet jaloersmakend hoor maar.......Iedereen veel plezier in Holland en wij blijven hier nog 3 weken.............
Veel liefs van ons

Jaap gaat in Walvisbaai ons dagboek verhaal schrijven, hij heeft daar sweet memories.

• 26 Oktober 2015 - 11:20

Lucy Van Der Velde:

Ha Stina en Rienk,
    Wat weer fantastisch om te lezen.
    En nee! een prentenboek van Namibië heb ik nog niet.
    Wat goed van je dat je er aan denkt.
    Maar het is geen must hoor? Wel heel fijn.
    Geniet en groetjes uit het zonnige Twello.

• 26 Oktober 2015 - 14:57

Ma En Pa Hattem:

Het ziet er weer prachtig uit. Ik heb alleen de vogels niet gezien. Dat komt nog wel denk ik. Het blijft spannend zo'n grote dierentuin. Worden de roofdieren nog gevoederd? Of moeten ze zelf hun prooi vangen? Op de foto zien we jullie gevaarlijk dicht bij die beesten komen. We zijn benieuwd naar jullie foto's. We zullen er wel een paar dagen voor moeten uittrekken, want Rienk kennende heeft hij er vast honderden geschoten. Goede reis verder.