Op weg naar Zuid Afrika - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van stina seegers - WaarBenJij.nu Op weg naar Zuid Afrika - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van stina seegers - WaarBenJij.nu

Op weg naar Zuid Afrika

Door: Rienk

Blijf op de hoogte en volg stina

06 November 2015 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

4 november 2015 onze langste autoreis.
Bij zonsopgang beklim ik om 6 uur nog een keer de rotsen bij ons huisje als afscheid van Namibië.
Het is weer prachtig weer... Korte broek een bloesje en sandalen. We hebben een lange dag van 850 km voor de boeg naar Stellenbosch, niet ver van Kaapstad. Dus om 6.30 uur ontbijt en daarna op weg. Na ongeveer een half uur rijden door het woestijn achtige landschap passeren we een oud verroest autowrak, die heel prominent in het landschap afsteekt. We stoppen om een foto te maken en dan zie ik dat de ventilator (van wat er nog van de motor over is), draait ( vrijwel geruisloos!) door de wind.
Wat bijzonder ... en je vraagt je af wat er met dit bakkie ongeveer 50 jaar geleden gebeurt is???? Bekijk de foto maar eens en probeer het voor te stellen!
De laatste tientallen km's door Namibië rijden we weer door een prachtig verlaten rotslandschap, waar vrijwel niks groeit, met bergen in de verte over eindeloze gravel roads, waar we we gedurende 100 km geen auto zijn tegengekomen!
Maar als deze wegen goed geschaafd zijn, rij je er met gemak 100 km/uur over.
Tegen 9 uur rijden we de Oranjerivier over en zijn we bij de grens met Zuid Afrika. Dat verloopt allemaal soepel met de formaliteiten en door naar Springbok waar we tanken ( ca. 75 cent per liter!) en boodschappen doen bij de Spar (drop en chips!). Ook nog een kopje koffie en als oud - supermarktman ben ik ook geïnteresseerd wat medewerkers hier verdienen...dus vraag ik het. 14 Rand per uur; dat is minder dan een euro; maar goed voor de werkgelegenheid, want er lopen overal veel mensen rond.
We moeten weer door en om 14.00 uur lunchstop in Vanrijnsdorp. Dat verloopt nog niet zo snel, want in dit kleine eettentje is er eerst geen soep, dan geen pannenkoek; dus kiezen we voor een Burger. Na 5 minuten komt de mevrouw weer terug met de mededeling dat er ook geen Burgers meer zijn! Uiteindelijk wordt het een lekkere omelet...mooi toch! Maar het kost wel tijd. Dan verliezen we nog veel tijd met wegwerkzaamheden ( bijna vergeten, dat die nog bestonden!), want de N7 wordt goed onder handen genomen. Het landschap is ondertussen al behoorlijk vergroend en we rijden de graanschuur van Zuid Afrika binnen.... Eindeloze velden met graan en daarachter bergen, ook een mooi kleurenpalet.
Het is nu bijna 17.00 uur en tijd om een onderkomen te boeken. Bij een groter wegrestaurant gaan we van de weg af en hopen dat ze (goeie) WiFi hebben. De dames hadden op de achterbank ( op verzoek van Jaap) al een voorselectie in het centrum van Stbosch gemaakt, maar als Jaap gaat kijken is alles bezet. Dus gaat Jaap verder en via booking.com reserveren we bij "Asara". Een prachtig wijnestate net buiten Stbosch. We kunnen weer rijden en het lijkt wel of we in de verte de Tafelberg zien opdoemen. Maar die ligt nog op zeker 100 km bij ons vandaan! Toch blijkt het zo te zijn en we maken nog prachtige foto's vanuit de auto van de Tafelberg met zonsondergang. Om 19.30 rijden we Stbosch binnen en "Asara" is snel gevonden....wat ziet dat er geweldig uit. Mooie kamers met balkon met prachtig uitzicht op de wijngaarden en daarachter de bergen.
Het was een lange dag maar nu gaan we genieten van een lekker glaasje wijn en een heerlijke pizza!

• 06 November 2015 - 22:00

Pa En Ma Seegers:

Jullie komen nu werkelijk in rustiger vaarwater. Als er geen burgers meer zijn dan vraag je je af of een omelet wel de gewenste vervanger is. Het reizen van meer dan 900 km op een dag over die grindwegen is een opgave, lijkt me. Echter jullie zijn er goed doorheen gekomen. Hebben jullie alweer zin om naar huis te gaan? Nog een gezellige week.

• 08 November 2015 - 11:30

Liesbeth:

Mijn eerst associatie was Pink Ribbon..... blijkt het aids preventie te zijn ;-)
    Geniet van jullie nieuwe omgeving, heerlijk om alles zo te kunnen volgen.

• 09 November 2015 - 12:55

Frank:

Nog veel plezier; bofkonten!!!