3 dagen in Page - Reisverslag uit Page, Verenigde Staten van stina seegers - WaarBenJij.nu 3 dagen in Page - Reisverslag uit Page, Verenigde Staten van stina seegers - WaarBenJij.nu

3 dagen in Page

Door: Rienk

Blijf op de hoogte en volg stina

09 April 2017 | Verenigde Staten, Page

Onze dagen in Page……
Op de grens van Arizona en Utah ligt het plaatsje Page. Page is ontstaan in 1957 doordat er veel mensen zijn gaan wonen die hebben gewerkt aan de bouw van de Glenn Canyon stuwdam zo rond 1960. Page ligt nog net in Arizona aan het Lake Powell. De dam bekijken we smiddag vanaf een mooi uitzichtpunt en zien dan ook hoe de Colorado rivier zijn weg vervolgd richting de Horse Shoe of in goed Nederlands….het hoefijzer, daar maakt de rivier een bocht van 270 graden maakt. Echt een toeristische trekpleister, want het is er druk.
Gister is de tijd weer een uur teruggegaan, we hebben nu 8 uur tijdsverschil.

Vanaf de berg achter camping kijk je op een van de grootste kolengestookte Energiecentrales van Amerlka de Navajo Power Plant goed voor 2250 Megawatt. Een enorm groot gebouw met 3 grote pijpen, die pontificaal in het landschap staan. Het geeft werkgelegenheid voor 800 Navajo mensen, maar er zijn berichten dat de centrale in 2019 gaat sluiten omdat natural gas goedkoper is. Daar is men hier niet blij mee, want ook de kolenmijn in Kajenta gaat dan ook dicht.

Na het ontbijt gaan Jaap en Rienk de Lower Antilope Canyon bezoeken.
Ze rijden daar met 1 camper naar toe en kopen een paar kaartjes en een half uur later zijn ze onder de grond. Water en wind hebben door de eeuwen heen hier scheuren in de aarde gemaakt en daar zijn in de loop van de tijd prachtige structuren in het zandsteen ontstaan. Door de scheuren komt er zonlicht naar binnen en dan zie je de mooiste plaatjes.
Er is ook een Upper Canyon, die ligt iets verder op en is bovengronds en die gaan we morgen met ons vieren bekijken.
s’Middags rijden we over de dam naar Lake Powell en willen we om 14.30 uur een boottochtje over het stuwmeer maken, maar helaas daar aangekomen is deze tocht geschrapt. We zitten in het voorseizoen, dus er zijn hier nog niet heel veel watersporters. Dan maar heerlijk op het terras op het Lake Resort gezeten en in de lounge stoelen genieten van het prachtige uitzicht. Ook nog een foto gemaakt van een bijzondere vogel: de Roadrunner….Beep Beep ….die je misschien nog wel kunt van vroegere tekenfilms.

Vrijdagmorgen 7 april doen we rustig aan….het is bewolkt maar wel 20 gr. C; dus lekker buiten zitten, de was doen en een camping voor morgen opzoeken bij de Grand Canyon. En dat valt tegen, want alles zit vol en de noordelijke ingang van de Gr. C. Is nog niet open omdat het nog te koud is (sneeuw). Na veel zoeken lukt het toch om een plek voor 2 campers te reserveren. s’ Middags om 13.30 uur gaan Jaap en Rienk mee met de excursie naar de Upper Canyon. Ook hier zat alles vol, zodat Stina en Inge pas 2 uur later kunnen.
De Upper Antilope Canyon is de drukste omdat de meeste mensen hier naar toe gaan omdat hij wat toegankelijker is dan de Lower.
We maken weer mooie fotos en converseren wat met Chinezen, Japanners, Duitsers want de bezoekers komen uit alle werelddelen. Als we om 15.30 terugkomen is het de beurt aan Stina en Inge. Jaap en Rienk bezoeken het Powell museum in de stad.
John Wesley Powell was een legerveteraan met 1, arm die met zijn eerste expeditie in 1869 met 9 man en 4 boten de hele Colorado rivier is afgevaren. Ze deden daar 3 maanden over en hebben 1000 mijl (1600 km) over de rivier afgelegd met veel ontberingen want boten sloegen om. Deze man heeft met zijn expeditie zoveel geschiedenis geschreven dat het meer Lake Powell naar hem vernoemd is.
Als de dames terugkomen, zijn die ook enthousiast over de Antilope Canyon en hebben ook prachtige foto’s gemaakt. Terug naar de camping en als we net aan de borrel zitten buiten komen Gerald Ross en zijn vrouw Cathy voorbij en ze komen nog even bij ons zitten.
Hij is architect en woont in de buurt van Aspen. Ze laten ons wat foto’s van huizen zien die ze ontworpen hebben en dat ziet er goed uit…veel met oud hout en metaal.
Ja zo gaat dat, als je onderweg bent en op campings staat dan kom je in contact met mensen en dat is leuk. Nog een nachtje en dan zit onze mooie tijd in Page er op.

• 09 April 2017 - 18:46

Lucy:

Leuk verslag leuke reis. Ben jaloers ;-)

• 10 April 2017 - 12:40

Frank: