Eindelijk Jelmer weer zien op het Zuidereiland - Reisverslag uit Picton, Nieuw Zeeland van stina seegers - WaarBenJij.nu Eindelijk Jelmer weer zien op het Zuidereiland - Reisverslag uit Picton, Nieuw Zeeland van stina seegers - WaarBenJij.nu

Eindelijk Jelmer weer zien op het Zuidereiland

Door: stina

Blijf op de hoogte en volg stina

18 Februari 2014 | Nieuw Zeeland, Picton

Abel Tasman National Park en de Golden Bay (16-20 febr)

Zondagochtend 16 februari zijn we al om 7.00 uur bij de Ferry die ons naar het Zuidereiland gaat brengen. Een prachtige cruise tocht door de Queen Charlotte Sound. Jelmer is deze ochtend om 6.00 uur van zijn boerderij vertrokken nadat hij eerst nog even afscheid heeft genomen van de 1100 koeien!
Beide komen we rond 12.00 uur aan in Picton en wat is het heerlijk om elkaar weer even echt vast te kunnen houden. Hij ziet er fantastisch uit! Lekker relax-ed, bruin en een prachtige korte krullenkop! Deze eerste week hebben we heerlijk samen op opgetrokken en hebben we veel bijgepraat, geen tijd voor Wifi en verhaaltjes schrijven.

Nu zijn we precies een week verder. Samen met Jelmer hebben we eerst het Abel Tasman National Parc bezocht. (jawel…Abel Tasman was een landgenoot die in 1642 Nieuw Zeeland al heeft ontdekt!) Dit National Park is een van de mooiste parken in NZ. En dat klopt…de eerste ochtend zijn we s'morgens met de watertaxi vetrokken om een stuk van het Abel Tasman Track te lopen. We hebben ons een beetje vergist in de afstand want we hebben geen rekening gehouden met eb en vloed. Op het moment dat wij de track lopen is het High Tide en kunnen we niet over het strand en moeten we hoog door de bergen , zeker 5 km omlopen, ai, de track is verder heel leuk. Prachtige baaitjes, strandjes, lopen door het tropisch regenwoud (wel veel z.g. Sandflies, van die kleine vliegjes die je steken); heerlijk zwemmen in zee. We gaan een dag kanoën langs de kust…het is prachtig! Met een 4-wiel aangedreven bus rijden we 30 km lang langs de kustlijn naar de vuurtoren op het uiterste puntje van het Zuider Eiland : Farewell Spit; een tocht van 6 uur, ook zeer de moeite waard…het is een groot natuurreservaat, hele stukken over het strand gereden, waar de zeeleeuwen lagen, weer zo dicht bij, een dode walvis was aangespoeld en prachtige vergezichten met de zonsondergang.

Gister en vandaag (21 en 22 febr) hebben we weer een flink stuk richting het zuiden gereden. Door de bergen, langs rivieren, en langs de kust, wat een prachtig afwisselend landschap is dit toch.! We zijn nu aangekomen bij de Frans Joseph Glacier. Dit ligt ongeveer halverwege het Zuidereiland aan de Westkust. Hier liggen hoge bergen met 2 gletsjer: de Frans Joseph en de Fox Glacier. Als we aankomen regent het en is het erg bewolkt, jammer, want met dit weer vliegen de helikopters niet en daar hebben wij ons erg op verheugd. We hadden thuis al gezien dat je met een helikopter een prachtige tocht boven de gletsjers kunt maken en als het mee zit landen ze ook nog en kun je er even een sneeuwbal gevecht kunt houden.
We maken een principe afspraak om zondag ochtend om 9.30 uur te vliegen, is het weer goed dan gaan we, is het bewolkt dan niet, dus……fingers crossed!

Het is gelukt! s'Ochtend vroeg om 7.00 uur horen we in bed de helikopters al vliegen dat betekent….. goed weer! En ja…..We zijn in de lucht geweest met de helikopter vliegend over de bergen en de gletsjers. Wat een spectaculaire ervaring zeg! We hebben geluk en zitten voorin dus zien we het echt op zijn allermooist!!
Alles van boven lijkt zo klein maar is in werkelijkheid zo groot. Ook de ijs en sneeuwmassa! Onvoorstelbaar mooi, het blauw van het ijs, de gigantische witte vlaktes, de spleten die je van boven af heel goed kunt zien. Rienk heeft veel gefilmd dus we kunnen er nog heel lang van nagenieten!

Met z'n drieën hebben we het heel goed. Jelmer weet veel over het land en de gewoontes te vertellen. We genieten elke dag van het biertje en het wijntje op de camping! Koken om de beurt een heerlijke maaltijd , Jelmer heeft een tas vol lekkere dingen mee genomen en tovert iedere keer weer een lekkere lunch of maaltijd op tafel. En natuurlijk gaan we ook regelmatig lekker uit eten. s' Avonds zijn we bek af , we bekijken nog even de foto's filmpjes van de dag, (gooien er direkt ook een heleboel weg) soms nog een spelletje Yatzee, en dan weer lekker slapen.

• 18 Februari 2014 - 11:16

Marga Van Dijck:

Oh wat heerlijk, groeten aan jullie allemaal en geniet van alles!

• 18 Februari 2014 - 12:14

Saskia:

Oh Stina wat geweldig om je zoon na ruim een jaar weer in de armen te sluiten.
    Wat loodsen jullie ons toch mooi door Nieuw Zeeland met de prachtige foto's en de mooie verhalen erbij, chapeau. Heeeel veel plezier nog samen.
    Lieve groeten van ons allemaal.

• 18 Februari 2014 - 17:34

Jeannette:

Veel plezier samen

• 19 Februari 2014 - 09:29

Gelske:

Stina wat zie je er super blij uit!! hahaha heerlijk om Jelmer weer te zien zeker?!
    geniet er maar lekker van.

Dikke kus

• 19 Februari 2014 - 10:08

Liesbeth:

Wat geweldig! Vooral veel knuffelen hoor! Een jaar is zoooooo lang. Merel is nu 7 weken weg naar Frankrijk en je raadt het misschien al: over 2 dagen reizen wij naar Frankrijk af! Geniet nog heel veel van je reis, al het moois, maar vooral elkaar!
    liefs, Lies

• 19 Februari 2014 - 17:18

Godelieve:

Och wat prachtig allemaal. Zo te zien aan de foto's is jullie dag de 16de net zo gaaf geweest als de onze. Helemaal super! Veel plezier nog samen met Jelmer!
    Groetjes

• 20 Februari 2014 - 18:01

Wyb:

De foto's zeggen al genoeg, zelfs zonder verhaal. ziet er geweldig uit!

• 24 Februari 2014 - 11:47

Inge Vd Moolen:

Hallo luitjes

Heerlijk om te zien dat jullie zo genieten, kan me voorstellen dat het ook heerlijk je zoon weer even te knuffelen.
    Jullie maken een prachtige reis met ontzettend indrukken, geniet lekker.

Groetjes ook van Jaap en Inge

• 25 Februari 2014 - 14:28

Luus:

Wat geweldig om jouw zooooo gelukkig te zien Stina.
    En wat beleven jullie mooie dingen ben benieuwd naar de rest van de foto,s.
    Geniet nog maar ff het is zo maar weer voorbij.
    Groet en liefs.
    Luus