3 dagen bij de rode zandduinen in de Sossusvlei - Reisverslag uit Solitaire, Namibië van stina seegers - WaarBenJij.nu 3 dagen bij de rode zandduinen in de Sossusvlei - Reisverslag uit Solitaire, Namibië van stina seegers - WaarBenJij.nu

3 dagen bij de rode zandduinen in de Sossusvlei

Door: Stina

Blijf op de hoogte en volg stina

30 Oktober 2015 | Namibië, Solitaire

28, 29, 30 oktober

Sossusvlei
Onze dagen in Walvisbaai waren grijs, koud en winderig. Jaap heeft van die dagen een mooi verslag geschreven. In zijn verslag valt mijn oog op de " bejaarde vrouwen" hahaha, hij zal toch niet Inge en mij bedoelen?

Vandaag is Tim jarig!!!!! Gefeliciteerd! Jou verjaardag hebben we vandaag onderweg van Walvisbaai ,via Solitair, naar de Sossusvlei , de hele dag gevierd!
Wij rijden om half tien uit Walvisbaai, daar is het nog 16 graden. Om half elf, een uurtje later is de temperatuur opgelopen naar 36 graden. Wat een groot contrast!
Vandaag rijden we ruim 300km over dust roads door de Namib woestijn. Onderweg rijden we 2 bergpassen. Mooie uitzichten over het berglandschap met droge rivierbeddingen.
Na 3 uur rijden komen we aan in Solitair. Voor mij heel erg leuk om hier te zijn want vanaf het moment dat we in Namibië zijn aangekomen lees ik het boek " Solitair" geschreven door Ton van der Lee. Hij schrijft over zijn ervaringen in Namibië en met name over zijn verblijf in Solitair. Prachtig boek! Iedereen zou het moeten lezen!!

Hij was hier in 2001. Hij vond hier zijn paradijs van rust en eenzaamheid. Op een kruispunt van wegen tussen Walvisbaai en Windhoek stond 1 benzinepomp met een klein winkeltje waar je brood en flesjes water kon kopen. Meer was er niet. Iedereen stopte hier om te tanken omdat je vanaf hier nog weer 300 km door de woestijn naar Windhoek of Walvisbaai moet rijden en je verder niks tegen komt! Een belangrijke strategische plek dus! Hij zag mogelijkheden om er iets meer van te maken en begon samen met de twee locale bewoners een camping met een klein restaurantje.
Het ging zo goed met het restaurantje dat er een lovend artikel in de " lonely planet" is gekomen. Vanaf dat moment is het gedaan met de rust en eenzaamheid. Het is er nu altijd druk met toeristen! De ondergang van zijn paradijs is onvermijdelijk!
Het is echt fantastisch om hier te zijn!

Wij eten heerlijke appeltaart (Tim is immers jarig) en vervolgen de weg door de woestijn naar Sossusvlei. Onderweg begint het een beetje te regenen en zien we zo af en toe een bliksemschicht. En dat terwijl we net in Solitair op het bord hebben gelezen dat het er vanaf april niet meer heeft geregend. Als we aankomen in onze Lodge blijkt er nog maar 1 tenthuisje vrij te zijn. Dat is wel bijzonder want deze 3 overnachtingen ,op deze bijzondere plek, aan de poort van de Sossusvlei, hebben we al in mei geboekt! haha, en nu......... Dan maar voor 1 nachtje met z'n vieren in 1 tent. Ondertussen steekt de storm op, het begint enorm te waaien, en onze tent klappert er op los! Het regen seizoen begint vroeg dit jaar!

S'avonds gaat de storm weer liggen en kunnen we toch heerlijk buiten eten. Er is een braai met vlees van 6 verschillende dieren. Eland, Zebra, Orynx, Wildebeast, Struisvogel en Kuddu, we proeven ze allemaal! En een toetjes buffet........lekker,lekker.
We nemen nog een extra glaasje wijn, proost..op jou Tim!

Donderdag staan we heel vroeg op want we willen natuurlijk een mooie zonsopkomst in de Sossuvlei meemaken! Het is vanaf de ingang van het park nog 60 km om bij de prachtige rode zandduinen te komen. De laatste 4 km van de weg is niet geschikt voor gewone auto's daar mogen alleen 4WD komen. De weg is daar enorm mul van het woestijn zand. Er staan daar tractors die je naar het verste punt brengen. Maar........onze stoere mannen willen natuurlijk zelf rijden. Wij hebben niet voor niets een 4WD. Ze laten wat lucht uit de banden lopen, maken vaart en gaan in de high gear als een gek door het mulle zand. We vliegen heen en weer en knallen tegen het plafond. Gelukkig loopt het avontuur goed af en komen we niet vast te zitten. We hebben een picknick mand meegenomen en midden in de woestijn dekken wij de ontbijt tafel, de zon is inmiddels op. Het is toch niet te geloven!
Na het ontbijt maken we een wandeltocht over de kam van de duinen richting "Dead vlei" wat mooi wat mooi!
De dagen in De Namib Naukluft National Park zijn heerlijk. Opstaan om 5.30 uur, ontbijten, 60+ 4 km rijden naar de Rode zandduinen, rond 11.00 uur weer terug, lekker bakje koffie, even zwemmen, lekker middagdutje, lezen en relaxen, weer zwemmen, douchen en om 19.00 uur dineren en vroegrond naar bed.

Bedankt voor al jullie leuke berichtjes!

• 01 November 2015 - 17:20

Gelske: