Wat een prachtige landschappen - Reisverslag uit Arizona, Verenigde Staten van stina seegers - WaarBenJij.nu Wat een prachtige landschappen - Reisverslag uit Arizona, Verenigde Staten van stina seegers - WaarBenJij.nu

Wat een prachtige landschappen

Door: stina

Blijf op de hoogte en volg stina

05 April 2017 | Verenigde Staten, Arizona

1 april
Gauw weer even wat opschrijven want de laatste 3 dagen hebben we al 4 parken bezocht en straks halen we alle rode stenen door elkaar.
We zijn weer on the road. De route naar Moab is prachtig. Colorado National Monument is het eerste park waar we via de Rim Rock drive door heen rijden. Bij deze, Elly en Dirk, nog heel hartelijk dank voor het gebruiken van jullie parkpas, dat gaat ons deze vakantie heel wat dollars schelen. Ondertussen rijden we met gemak onder alle tunneltjes in het park door en krijgen de eerste confrontaties met de mooie steile afgronden. We maken spannende foto’s, op 1 been boven de afgrond en zittend op de edge……We vervolgen de scenic road128 . Onderweg genieten we van de uitzichten, we zien zelfs een klein indianen kampje, ook de prachtige Malboro beelden zoals we die kennen van de reclames. Ondertussen blijven we steeds de grote Colorado rivier volgen waarin het water snel stromend ons de weg wijst richting Moab. Deze stad ligt in het oosten van de staat Utah ( je weet wel de staat zonder alcohol)Het is erg druk in Moab. s’Avonds lopen we naar de stad, daarin hebben we ons wat vergist want het restaurant waar we graag willen eten, de Moab Brewery, ligt helemaal aan de andere kant van het dorp. We hebben zeker een uur en een kwartier gelopen. En als we er dan eindelijk zijn is het restaurant prop vol en kunnen we pas over een uur aan tafel. Dat doen we toch maar niet. We lopen alvast weer wat terug en eten een lekkere Amerikaanse steak in het Grill restaurant.

Zondag 2 april worden we wakker met een stralende zon, daar zijn we wel heel blij mee want vandaag gaan we naar “ the Arches” en die zijn op z'n mooist wanneer je er een mooie blauwe lucht achter ziet. We are so lucky !!
We rijden met z’n vieren in 1 camper door dit prachtige park. Het gebied is zo groot en overweldigend mooi, overal waar je kijkt zie je mooie balancerende rotsformaties. Er zijn prachtige bogen. We lopen een trail van 11 km naar de Devils Garden. Zien daar de Landscape Arch, de grootste boog van het park met een overspanning van 93 meter. Maar het hoogte punt is toch Delicate Arch. Om daar te komen moeten we een behoorlijke klim maken over gladde steile rotsen. Wanneer je denkt dat je op het hoogste punt bent en staat uit te hijgen, blijkt dat je eigenlijk nog maar op de helft bent. Maar……het is het dubbel en dwars waard ! Een prachtige 14 meter hoge vrijstaande boog. Er worden weer heel veel foto’s gemaakt door onze twee pro’s.

Vanuit Moab vertrekken we naar Monument Valley. Eerst rijden we nog richting het State park “ the Dead Horse Point”. De Colorado River maakt hier een knik van bijna 360 graden. Hier werden vroeger alle wilde paarden naar toe gedreven en de beste paarden werden eruit gepikt en gebruikt door de cowboys. De andere paarden werden aan hun lot overgelaten en stierven daar in de natuurlijke fuik. Het weer is dan nog redelijk, gedurende de dag wordt het steeds kouder en natter. Het gaat zelfs een beetje sneeuwen. We rijden de Highway 163. Het landschap onderweg is mooi, we zien het wereld beroemde beeld van de lange rechte weg met de honderd meters hoge rotsen aan de horizon. Alleen is het jammer dat het allemaal zo grijs is.

We kamperen die nacht op een indianencamping en overleggen wat we morgen zullen gaan doen. We kijken op alle weer apps en weather sites maar overal in deze omgeving is het koud en in de Grand Canyon vriest het zelfs s’nachts. Het lijkt erop dat hier morgen de zon schijnt dus we besluiten om toch morgen nog naar het park te gaan. Een fantastisch besluit. Monument Valley ligt voor het grootste gedeelte in de staat Arizona en wordt beheerd door de Navajo Indianen. Het is een desolaat woestijnlandschap met daarin heel veel rode eenzame rotsen. In dit landschap zijn heel veel cowboy films opgenomen oa met John Wayne.
We maken een tour door de Valley en genieten enorm van dit speciale landschap. We logeren vannacht op een camping zonder stroom maar staan dan wel aan de rand van het meest mooie uitzicht wat we maar kan kunnen wensen. Morgen kunnen wij namelijk vanuit ons bed genieten van een spectaculaire zonsopkomst.……….

Om kwart voor 7 staan we op en staan met muts en handschoenen buiten in de vrieskou. Er ligt een laagje ijs op de plas dus ook hier heeft het vannacht gevroren. Maar het is weer prachtig om ook aan deze kant van de oceaan de zon op te zien gaan. Een mooie halo achter de rode rots. De dag kan weer vol energie beginnen.

We beginnen de dag altijd met een heerlijk ontbijt. De ene keer is dat yoghurt met muesli en de andere dag is het door de expert gebakken eieren met spek. Ook onze diner zijn altijd perfect! Inge kookt hier op het camping toestel de lekkerste 2 gangen menu's.

• 05 April 2017 - 09:38

Pama:

Ja, dit is het wilde westen. Een indrukwekkende natuur. Prachtig.

• 05 April 2017 - 21:01

Nel En Janet:

Wat een een prachtige foto´s ,genieten!!

• 05 April 2017 - 21:25

Lucy(giebel).:

Ha Stina, wat weer fantastische verhalen.
    Leuk om jullie zo te volgen.
    Geniet er maar van.
    Ook de foto's zijn geweldig.
    Liefs Luus

• 06 April 2017 - 06:27

Godelieve:

Leuk om jullie te volgen. Leuk verslag en mooie foto''s. Veel plezier met elkaar.

• 06 April 2017 - 13:00

Saskia:

Hey Stina en de rest,

Wat schrijf je toch weer mooie verhalen. Fijn dat jullie het zo naar de zin hebben.
    Wat een grote camper. Je kunt gezellig bij elkaar op visite gaan