van het ene paradijs in het andere.. - Reisverslag uit Sydney, Australië van stina seegers - WaarBenJij.nu van het ene paradijs in het andere.. - Reisverslag uit Sydney, Australië van stina seegers - WaarBenJij.nu

van het ene paradijs in het andere..

Door: stina

Blijf op de hoogte en volg stina

11 Maart 2010 | Australië, Sydney

Lieve Allemaal,

Heerlijke dagen hebben we in Sydney gehad !!
Vanaf het dakterras van ons hotel hebben we een prachtig uitzicht over de hele stad.
We maken een toer door de stad met de hop on hop of bus en zo komen we op alle mooie plekjes.

Het Opera House is een van de mooiste gebouwen van Sydney. Het grote gebouw is helemaal bedekt met witte geglazuurde tegeltjes. Het is in 1956 ontworpen door een scandinavische architect Otzen. In 1973 is het in gebruik genomen en is - naast bepalend voor de skyline- een van de meest populaire kunst en concertcentra van Australie met ook hier allerlei restaurants en souvenierwinkels.
Otzen heeft het gebouw nooit afgezien. Het is afgebouwd door de australische architecten wat al met al heel veel geld heeft gekost.
De binnenkant kan niet op tegen de buitenkant. Het is" a building in a building". Veel beton en hout is er gebruikt . Er zijn 6 concertzalen die allemaal het hele jaar door bezet zijn. Voorstellingen voor kinderen en natuurlijk: opera's. Op dit moment KING LEAR en TOSCA.

Darling Harbour, een van de havens die helemaal is omgetoverd tot een groot entertainmentcenter met overal cafes, restaurants, een imax-theater en het grote Sydney Aquarium. Echt heel fantastisch!! Het aquarium is zo gemaakt dat je door glazenbuizen een wandeling maakt over de oceaanbodem.Het heeft 6000 exemplaren van 650 dier soorten. De vissen, schildpadden en haaien zwemmen boven over je heen. Geweldig!

The Rocks, waar veel oude gebouwen historisch zijn gerestaureerd, verbouwde pakhuizen, winkels , galerieen, veel opalen en natuurlijk ook cafes en restaurantjes. Wij zitten hier heerlijk op het terras en drinken een glas witte australische wijn met het prachtige uitzicht op de OPERA. We krijgen er geen genoeg van ! Wat is het toch een prachtig gebouw!

Vlakbij is ook Circular Quay waar de overstap plaatsen van alle ferry's zijn. Ook hier weer veel restaurantjes,cafes en souveniers winkeltjes. Wij nemen hier de ferry naar MANLY BEACH. Het ligt aan de monding van de Pacific Ocean. Een van de meest aantrekkelijke stranden van Sydney, het zand is wit, de zee is blauw en de golven zijn er spectaculair hoog. Wij maken een mooie wandeling over de boulevard en kijken naar een partijtje strandvolleybal.

Sydney is natuurlijk het bekendst vanwege de skyline van het Opera House de wolkenkrabbers en de Sydney Harbour Bridge. Het is een prachtige bruisende stad.

Op maandag vertrekken we naar de Blue Mountains. De auto rijdt prima en gelukkig passen al onze koffers erin. Heel gemakkelijk rijden we de stad uit. We maken gebuik van de Tom Tom (op de IPHONE). Onderweg bezoeken we een wild life park. En daar ontmoeten we de eerste kangeroe's en koala's. Echt een mooi park waar de dieren allemaal los lopen en ze heel aaibaar zijn.
In de Blue Mountains logeren we in Katoomba in het Motor -Inn vlak bij het Echo-point. Het ligt op loop afstand van de adembenemende, idyllische Drie Zusters.( three sisters) Het meest herkenbare punt in de Blue Mountains. We maken er een mooie wandeling langs de zandkliffen en de beboste dalen. We lopen tot de waterval maar daar is op dit moment weinig water in te bespeuren. Volgens pa en ma lijkt het gebied op de Grand Canyon in Amerika.
Het gebied is genoemd naar de opvallende blauwe waas die boven de vallei hangt en veroorzaakt wordt door de lichtstralen op de vele eucalyptusbomen.

De volgende dag vertrekken we naar Hunter Valley een van de bekenste wijnstreken van Australie.( oa de Lindemans wijnen) It is a long way drive.. we nemen de weg door het Nationale park, onderweg worden we steeds gewaarschuwd voor de "wild-life en kangeroe's next 5 km, maar we hebben weinig " life" gezien. Wel onze eerste dode kangeroe langs de kant van de weg. We komen wienig verkeer tegen dus nu durven ook pa en ik het aan om een stuk te rijden. Het links rijden is toch even wennen en de wegen zijn hier voor ons idee wel een beetje smal, je zit zo naast de weg. Het is een geweldig gezicht hoe mooi de druiven er voor staan klaar om geoogst te worden. We ontmoeten ook nog een " real aussie in the bush". Eentje zo uit de film met een mooi australisch accent en een crocodile dundy hoed !!
We bezoeken nog een pub en drinekn er uiteraard wijn uit de streek.

Woensdag vertrekken we weer en nu willen we graag naar de kust. Het weer is prachtig de zon schijnt en de temperatuur is zeker tussen de 25-30 graden. We rijden eerst nog naar een oud plaatsje Wollombi. Wat een afgelegen plaats. Daar zijn ooit de eerste gevangen uit Engeland naar verbannen.

Tegen de middag komen we aan in Foster. Een mooie badplaats met prachtige stranden. We vinden er een geweldig luxe appartement. Met uitzicht op de baai. We voelen ons wederom weer koningen en koninginnen !!
Vanaf ons balkon zien we een grote kolonie pelikanen.De kakatoe's krijsen hier in de bomen En wat heel bijzonder is ..... we zien de dolfijnen hier vanaf het balkon zwemmen in de baai !! Het is zo bijzonder mooi.

We genieten enorm !! Hebben het erg goed met z'n vieren. Het is toch wel heel bijzonder om hier helemaal aan de andere kant van de wereld te zijn!

Lieve mensen , we hopen dat bij jullie ook alles een beetje goed verloopt, we denken toch echt regelmatig aan jullie hoor !!.....Ze zouden ons hier eens moeten zien zitten !!
liefs en tot de volgende keer.

• 11 Maart 2010 - 12:25

Wilma:

Wat gezellig om zo jullie reis te volgen, ik lees dit verslag vanaf m'n bureau op de GGD!
    Wat ziet Rienk er stoer uit als surfer.......
    liefs, Wilma

• 15 Maart 2010 - 21:04

Gepke/gerard:

wat een prachtige foto's van bijzondere dieren zie ik allemaal langskomen.Is rienk de surfer!!ha ha De koala's zijn wel erg schattig om te zien.Wij zitten hier in de regen maar het gaat beter worden.Geniet maar lekker,veel liefs van ons voor jullie vieren