De stadjes in de wijnstreek Stellenbosch en Franss - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van stina seegers - WaarBenJij.nu De stadjes in de wijnstreek Stellenbosch en Franss - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van stina seegers - WaarBenJij.nu

De stadjes in de wijnstreek Stellenbosch en Franss

Door: Stina

Blijf op de hoogte en volg stina

09 November 2015 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

In de wijnstreek Stellenbosch en Fransschoek
8 november

Tijdens het voorbereiden van onze reis hebben we al onze overnachtingsplaatsen voor de hele reis al geboekt behalve voor de reis naar Zuid Afrika. We hebben er twee dagen voor gepland. We laten het afhangen van onze conditie hoe ver we willen rijden. We merken echt dat de wegen in Zuid Afrika veel beter zijn dan de wegen waar we de laatste weken over hebben gereden en het gaat als een speer. We besluiten dan ook om in 1 ruk door te rijden naar Stellenbosch. Stellenbosch is een universiteits stad onder de rook van Kaapstad. Het ligt ook midden in de wijnstreek.

Stellenbosch heeft leuke kunst winkeltjes en natuurlijk gaan we ook weer even kijken in "Ome Sammie's se winkel" een soort winkel van Sinkel met alles te koop!
Ons " bakkie" is door onze reis echt een safari wagen geworden en in Stellenbosch brengen we hem naar de 'car wash'. Dat gebeurt door 7 jongens die uren bezig zijn om al het stof te verwijderen. Zelfs de banden worden gepoetst. Onze Ford Ranger ziet er weer stralend uit!

We proeven nog wat lekkere wijn en de volgende dag rijden we verder over de Helshoogte ( een bergpas) naar Fransschoek. Onderweg maken we nog een stop bij het wijn huis " Bos en Dal". We zijn tenslotte niet voor niets in de wijnstreek.

We logeren in een prachtig appartement midden in de stad. Het is er gezellig met kleine winkeltjes, marktjes en restaurantjes.
We lopen ook nog even een kerkje binnen en worden geconfronteerd met een uitvaartdienst. Zo bijzonder..... Alle mannen, helemaal in het zwart, zitten links en alle vrouwen, helemaal in het wit, zitten rechts. Witte kousen, witte schoenen en allemaal het zelfde witte hoedje op.

In Fransschoek zijn veel sporen te vinden van de Hugenoten.
Rond 1500 komen de monniken Luther, Zwingli en Calvijn in opstand tegen het katholieke geloof. Ze willen " hervormingen". Luther is in Duitsland actief en Calvijn in Frankrijk. Zijn aanhangers worden Hugenoten genoemd. De katholieken martelen en vervolgen de Hugenoten en daarom vluchten zij naar Nederland. In Nederland worden deze vluchtingen (Hugenoten) op VOC schepen naar " de Kaap" gestuurd. Zij kunnen daar werken op handelsposten voor de bemanning van de schepen die op de Kaap de Goede Hoop een tussenstop maken om bij te tanken. Op deze manier ontstaat er een kleine Franse enclave in Zuid Afrika.
Midden in de stad staat een prachtig herdenkings monument voor deze eerste settlers.

Het einde van de vakantie komt dichterbij. We vertrekken naar onze laatste bestemming. We rijden eerst nog even naar Hermanus. Misschien spotten we nog walvissen. Maar helaas geen whales today........Drinken koffie en rijden verder langs de prachtige " whale coast road" naar Kaapstad. Ook daar geen walvis te bekennen. Wel velden vol met rode en gele protea's. De Afrikaanse bloem.

Ons appartement in Kaapstad is te gek!!!

• 09 November 2015 - 15:39

Jeannet:

Ha Stina, wat geweldig om over jouw reis te gaan lezen. Ga ik rustig thuis doen. Wat ik even bekeken heb is al zo geweldig! Geniet nog even van Zuid-Afrika en geniet van die fijne wijnstreek nu....!

• 09 November 2015 - 18:00

Pa & Ma:

Dag Stina, Inge, Rienk en Jaap.
    Bedankt voor jullie spannende verhalen over een deel van Afrika. Wij hebben er van genoten. Ook de foto's zien er prachtig uit en geven ons een goede indruk van het land. De hugenoten hebben daar een mooie gedenkplaats. Het zijn mensen uit de diaspora. Van welke sekte is die uitvaartdienst met witkielen? Jaap staat bij een standbeeld van een man met opgestreken zeilen. Is dat Jan van Riebeeck? Succes verder met het ontdekken van de vroegere Hollandse kolonie. Voor vrijdag alvast een goede reis terug.

• 10 November 2015 - 22:07

Janet En Nel:

Nog even genieten van dat prachtige land(en wijnen :) Heel mooi om met jullie op de PC mee te reizen!
    Een behouden thuiskomst! Liefs!

• 11 November 2015 - 10:38

Godelieve:

in 1 woord "PRACHTIG" en erg leuk om te volgen.