De laatste dagen in Namibie - Reisverslag uit Sendelingsdrif, Namibië van stina seegers - WaarBenJij.nu De laatste dagen in Namibie - Reisverslag uit Sendelingsdrif, Namibië van stina seegers - WaarBenJij.nu

De laatste dagen in Namibie

Door: Stina

Blijf op de hoogte en volg stina

05 November 2015 | Namibië, Sendelingsdrif

Onze laatste dagen in het mooie en stoffige Namibië.

U is waarskynlik bewus daarvan dat Namibië 'n droe land is. Jaarlijkse reenval van tussen 100-400 mm. 83% hiervan verdamp onmiddelik. 14% word opgeneem deur plante, 2% vloei deur riviere en slegs 1% dring die grond binne om die watertafel te verhoog.
Moenie die water laat vloei terwyl u hande was of tande borstel nie!

Wij als toeristen zijn natuurlijk gruwelijk verwend. We willen graag overal een lekkere douche nemen soms wel 2 keer per dag. Maar hier in het land is water een groot probleem. Overal is het droog en stoffig en voor de toeristen hebben ze op de Lodges dan wel weer een prachtig zwembad aangelegd. De rijke toerist tegen over de schrille armoede van de plaatselijke bevolking.

En pap, wij hebben het ons ook vaak afgevraagd hoe die afgelegen Lodges bevoorraad worden. We hebben het in de Fish River Canyon gevraagd en daar vertellen ze ons dat daar 1 x in de week een vrachtwagentje komt met alle verse producten en natuurlijk alles wat nog meer nodig is. Dat vrachtwagentje uit Keetmanshoop, ruim 150 km door niemandsland, en daarna moet het ook dat zelfde traject van 20 km rotsige weg afleggen voor het bij de Lodges is. Met dat zelfde vrachtwagentje reist ook het personeel wat met verlof gaat mee terug naar Keetmanshoop om vandaar uit verder te reizen naar hun familie. We hebben ons dat ook vaker afgevraagd hoe het moet zijn voor het personeel om op deze enorme afgelegen Lodges te werken. Iedereen is blij dat ze werk hebben. En op de Lodges krijg je natuurlijk leuke fooien van de rijke gasten. Ze werken vaak 3 maanden achter elkaar daarna zijn ze 1 maand vrij en kunnen dan naar hun familie reizen. Een beetje te vergelijken met mensen die werken op booreilanden of op de grote vaart.

Op onze laatste dag in de FRC maken Jaap en Rienk een leuke tocht op de rand van de canyon terwijl Inge en ik lekker op de rand van het zwembad liggen.
Onze Lodge bestaat uit 20 huisjes en die liggen tegen de berg. Ze staan een beetje in het rond, zoals hier vroeger de hutjes in de "kraal " hebben gestaan.

We klimmen nog 1 keer boven op de berg en zien daar voor de laatste keer de zon achter de horizon verdwijnen in het mooie Namibië.

Dag lieve mensen,
Morgen vertrekken we naar Zuid Afrika voor ons volgende avontuur!

• 05 November 2015 - 16:11

Luus:

Ha Stina en de rest,
    Nog een hele fijne tijd in Africa.
    Geniet en tot gauw Stina.
    lieve groeten Luus.

• 05 November 2015 - 23:25

Steffen :

hallo allemaal,

het gaat maar door met jullie mooie reis, om jaloers op te worden. nog heel veel plezier in Zuid Afrika.

• 06 November 2015 - 22:10

Pa En Ma Seegers:

Het einde van de vakantie is in zicht. Nog een paar dagen genieten van dit prachtige continent. Als jullie thuiskomen hebben jullie weken werk om alles te verslaan. Groeten.

• 07 November 2015 - 11:21

Paul:

Ik ken u niet maar met onze voorgenomen reis naar Namibie heb ik metveel genoegen de verslagen gevolgd en vooral genoten. Leuk verslag, goed geschreven. We hebben er alle vertrouwen in dat onze reis ook zo mooi zal worden. Bedankt!