Onze dagen in de Okavango Delta - Reisverslag uit Maun, Botswana van stina seegers - WaarBenJij.nu Onze dagen in de Okavango Delta - Reisverslag uit Maun, Botswana van stina seegers - WaarBenJij.nu

Onze dagen in de Okavango Delta

Door: Stina

Blijf op de hoogte en volg stina

18 Oktober 2015 | Botswana, Maun

Onze 3 dagen in de Okavango Delta.

Rond 13.00 uur komen we aan in Maun, pff wat weer een hitte! We relaxen bij het zwembad en ik plaats mijn verhaaltjes op het "WaarBenJij.nu". We slapen in leuke huisjes met een rieten kap met uitzicht op de rivier. S'avonds genieten we weer van het glaasje Amarula!! (two,four, six )

De volgende dag komt om 9.00 uur de taxi voor rijden en brengt ons naar het vliegveld voor ons avontuur naar de Okavango ! We laten onze grote koffers achter en mogen alleen een kleine tas meenemen. We vliegen in een klein watervliegtuigje en vanuit de lucht kunnen we het lege, droge delta gebied zien liggen. Het is een enorm gebied en het ziet er erg verlaten uit. Vanuit de lucht zie je meanderende stromen door het droge laagland gaan.....
Bij de landingsbaan staat de safari jeep klaar en brengt ons in 10 minuten naar ons "Kwara camp". Er staan hier 6 tent huisjes aan de rand van het water midden in de natuur. De dieren lopen dus voor , achter en onder ons tent huisje!!! We zitten op de veranda en zien het allemaal voor ons gebeuren. Een olifant die zich eerst nat maakt met modder en een eindje verder het droge zand over zijn grote lijf spuit. Een grote groep bavianen komt uit de bosjes. Naast ons spelen de slinger aapjes in de boom en.....er loopt een nijlpaard naar het water. En nu gaan we straks ook nog een sundowner meemaken, wat zijn wij bevoorrecht !

Om 16.00 uur hebben we een high tea bij het restaurant en dat is de start van de " sundowner- gamedrive" Samen met driver Tom en zijn maatje de " sporenzoeker" rijden we hobbelend en bobbelend door het Afrikaanse landschap. We gaan op zoek naar de luipaard, die is hier een aantal dagen geleden gespot. Beide mannen stappen regelmatig uit en zoeken naar sporen. Ondertussen rijden we door het goud gele gras van de delta. Wij hebben de moed al op gegeven maar na een uurtje hebben ze toch succes. De sporenzoeker komt aanrennen en we racen snel met de jeep naar de plek. Al snel gaat de luipaard in het hoge gras liggen en zien we hem nauwelijks meer. Wij staan er op nog geen meter naast. Zo af en toe doet hij zijn kop even omhoog en kijkt je recht aan!
Best wel spannend ! Tom zet de motor aan motor uit en blijft rustig dus het zal wel in orde zijn. En dan ineens gaat hij toch opstaan en lopen, prachtig wat een mooi beest. Even later duikt achter ons ook nog een hyena op. Die schijnt vaak deze dieren te volgen om te buit te stelen.
De luipaard zet het op een rennen en Tom moet ook de jeep de sporen geven. De hyena volgt. Het is een prachtig natuurspektakel.
Intussen gaat de zon onder en is het ongelofelijk mooi! Het licht en de kleuren het is prachtig. Er wordt een tafeltje uitgeklapt, kleedje erover en daar komen de glazen witte wijn! Een prachtige sundowner !

We rijden terug in het donker, onder een prachtige sterrenhemel, voor op zit de sporenzoeker met een zaklamp in het schijnsel zien we zelfs nog een nijlpaard lopen over het land.
Rond 19.00 uur komen we weer bij ons tentenkamp en staat er een heerlijk maaltijd klaar.
We slapen heerlijk, het koelt s'nachts lekker af!
Om 6.00 uur staan we weer klaar voor de volgende gamedrive, het ritueel begint weer. Vandaag gaan we proberen de Cheetah te spotten. We vinden wel sporen maar die zijn al van een aantal dagen geleden. Uit eindelijk zien we de giraffe, apen, impala's , zebra's , buffels maar de Cheetah laat zich niet zien!
Rond 16.00 verzamelen we weer bij het kampvuur voor de high tea en maken we een sundowner op de boot over de natte kanalen. Jaap zegt: ik weet niet hoe ik dit thuis moet na vertellen! Zo onbeschrijfelijk mooi!!!!

Op zondag maken we onze laatste gamedrive en gaan op nieuw opzoek naar de Cheetah. En yes..........daar sluipt hij in het hoge gras. De Cheetah kan 112 km per uur lopen en heeft een enorme startsnelheid. Wij volgen hem want hij lijkt op jacht te zijn. Uiteindelijk waren de impala's hem toch te slim af en gaat hij rustig onder een boom liggen . We hebben er prachtige foto's van kunnen maken.
Dit is onze laatste dag in de Okavango Delta, het is echt een bijzonder landschap. Zo droog en dor in deze periode. In november begint het regen seizoen en dan loopt alles hier onder water en ziet het er ineens heel anders uit. Om 15.00 uur worden we opgehaald en vertrekken we weer met het watervliegtuigje naar Maun. Van uit de lucht kunnen we nog even genieten van de bijzondere landschappen. In Maun pikken we onze koffers op en vliegen direct door naar Windhoek, Namibië.

• 19 Oktober 2015 - 10:58

Lucy Van Der Velde :

Ha Stina,
    Wat schrijf jij toch leuk! Wanneer begin je een boek over reisverhalen?
    Jullie beleven fantastische dingen merk ik .
    Geniet ervan en ik zie nu al uit naar de volgende belevenissen.
    Lieve groeten Lucy

• 19 Oktober 2015 - 11:01

Nicole:

Ha Stina, wat een belevenissen! Heel benieuwd naar foto's !!

• 19 Oktober 2015 - 11:45

Stina Seegers:

Ja jammer, Heb problemen met het versturen van de foto's , ik hoop dat waarbenjij. Het snel oplost!!!

• 19 Oktober 2015 - 13:45

Marga:

HOi Stina en reisgezelschat,
    Wauw, wat een belevenissen!!! geniet er met z'n allen van!!!

• 19 Oktober 2015 - 16:56

Liesbeth:

Wat geweldig allemaal! Ik heb ff gegoogled.... was wel benieuwd naar plaatjes! Super! Vooral zo'n zwembadje midden in de droogte!

• 19 Oktober 2015 - 17:00

Marga Roelofs:

Wat een prachtige verhalen. Heerlijk om zo mee te genieten van je beeldende vertellingen.
    Nog veel plezier
    Marga Roelofs

• 19 Oktober 2015 - 21:44

Renze En Jelly:

Het blijft spannend. Je verhalen zijn zo opgebouwd dat je elk moment een aanval verwacht van een leeuw, cheeta, luipaard (het mag ook) of nijlpaard. Het is een werkelijk stuk proza. We zien al weer uit naar de volgende belevenis. Groet.

• 20 Oktober 2015 - 14:56

Anne:

Ik kan niets anders zeggen dat Jelmer en ik onwijs jaloers zijn! Lekker blijven genieten en heel veel plezier in Namibië!!

Liefs xx

• 21 Oktober 2015 - 23:08

Annet:

Wauw, gaaf hoor wat jullie allemaal zien en meemaken. Geniet ervan!